България

РЪКОВОДСТВО ЗА ПОДДРЪЖКА

Кога да се проверява геометрията?

Michelin 22 VI 2011

Баланс на гумите

Ако забележите, че автомобилът Ви завива на ляво или на дясно, когато пуснете волана за малко по равен път, значи има нужда да проверите геометрията на окачването (на колелата). Да се регулира геометрията на окачването означава да се регулират предното и задното окачване. Ако Вашият автомобил не е правилно регулиран, това може да доведе до преждевременно износване не гумите.

Винаги проверявайте геометрията на окачването когато:
- сте се блъснали в нещо
- забелязвате, че гумите Ви се износват необичайно или неравномерно
- имате проблеми  като занасяне или с поведението на автомобила:
- автомобилът Ви тегли  или поднася на една страна
- воланът Ви не се връща лесно в нормална позиция след завой или е в позиция за завиване, - въпреки, че карате по права линия
- сте купили нов комплект гуми и искате те да издържат възможно най-дълго
- сте сменили някоя част от окачването или управлението на автомобила.

Защо регулирането на геометрията на окачването е важно?

При повечето превозни средства геометрията на окачването е изчислена така, че да се намалят максимално износването и натоварването и да се подобри комфорта на шофьора и пътниците. Правилната геометрия на окачването на четирите колела намалява износването на гумите, като по този начин увеличава продължителността на живота им и подобрява работата им, както и допринася за икономията на гориво. Това регулиране подобрява също така поведението им, като намалява тегленето и поднасянето на превозното средстство.

Каква е разликата между Геометрия на окачванетои баланс на гуми?

Често геометрията на окачването и баланса на гумите, които са напълно различни неща, се бъркат: да се регулира геометрията на окачването на превозното средство се състои в това да се регулират на ъглите на наклон на колелата, така че да бъдат  перпендикулярни на пътната настилка и паралелни помежду си. От друга страна, балансът на гумите позволява на колелото да се върти без да създава вибрации на превозното средство при определена скорост.

Защо се нарушава геометрията?

Геометрията на окачването може да се наруши при удар в тротоар, при попадане в дупка на пътя, или пък при по-тежки обстоятелства, като катастрофа, в която превозното Ви средство е блъснато и геометрията на окачването се променена. Когато геометрията на окачването е нарушена, ръбът на гумата се износва по-бързо, като по този начин засяга поведението на гумата. Заради това ще се наложи да смените гумите си по-скоро от предвиденото.

Една проста промяна на геометрията на окачването може да доведе до сериозни проблеми

Целта на геометрията на окачването е да оптимизира стабилността на пътя на превозното средство и да увеличи продължителността на живота на Вашите гуми.

Основните причини да се поддържа правилната геометрия:
- Спестявате средства
- Гумите Ви издържат по-дълго време
- Вашето превозно средство върви по-леко, с по-малко съпротивление  при търкаляне на гумата

Колко време е необходимо, за да се регулира геометрията? И колко струва това?

Повечето нарушения на геометрията на  окачването на предния и задния мост се регулират за около 30 минути. Обърнете се към Вашия механик,  за да разберете каква е цената на реглажа на геометрията. Реглажът на геометрията на окачването  се състои в това  да се  провери посоката и наклона на гумите спрямо пътя и помежду им, съгласно зададените от автомобилния производител спецификации. Дори и да чуете изрази като събрано или отворено окачване, позитивен или негативен вертикален наклон на колелото, в геометрията на окачването няма нищо сложно. Реглажът на  окачването е една много проста манипулация за един специалист по гумите.

Как да се регулира геометрията на окачването на колелата?

Трите основни реглажа на геометрията на окачването на колелата са вертикалния наклон, събирането или отварянето на окачването, ъгъла на атака на колелото.  Реглажът на геометрията на окачването се състои в това да се регулират ъглите на колелата,  така че да бъдат събрани или отворени, както и правилни верткални наклони.

Вертикален наклон

Вертикалният  наклон е ъгъла, който колелото образува, когато превозното средство се гледа фронтално.  Появава се необичайно износване, когато този ъгъл е прекалено голям.

Говорим за положителен вертикален наклон, когато горната част на колелото е отдалечена от превозното средство. Прекаленият положителен вертикален наклон износва външните страни на гумите.
Говорим за отрицателен вертикален наклон, когато горната част на колелото е приближена към превозното средство.
Прекаленият отрицателен вертикален наклон износва  вътрешните страни на гумите.

Вертикалният наклон на преозното средство е изчислен и регулиран така, че да се запазва максимално голяма контактна повърхност (стъпка)с пътната настилка при завой. Ако има прекалено голяма разлика в наклоните на предните колела, превозното средство ще има ясна тенденция да занася на една страна.

Ъгъл на отваряне / събиране

Ъгълът на отваряне / събиране съответства на разликата в разстоянието между предната и задната страна на двете колела на една и съща ос. Гледаме превозното средство отгоре.Говорим за събиране, когато колелата са събрани от предната страна. Събирането на колелата води до недостатъчно завиване по време на завой. Ако то е прекалено голямо,  протекторът ще започне да се износва  от външната страна.

Говорим за отваряне, когато колелата са събрани от задната страна. Отварянето на колелата води до  прекалено завиване  в завой  и дава усещането за рязко навлизане в завоя. Ако то е прекалено голямо,  протекторът ще започне да се износва  от вътрешната страна.
Тези износвания са типични. Те създават деформация, сходна с тази на зъбите на трион по цялата ширина на грайфера, която може да бъде усетена, ако се прокара ръка върху протектора.

ОТКРИЙТЕ ПОДХОДЯЩИТЕ АВТОМОБИЛНИ ГУМИ MICHELIN

Въведете информация за вашия автомобил, размер гума или нужди за шофиране и ние ще ви дадем съвет.

Наскоро прегледани статии

Все още няма преглеждани статии

  • ЛЕКИ АВТОМОБИЛИ
  • 4X4/SUV АВТОМОБИЛИ
  • ВАНОВЕ/КАРАВАНИ
Loader