ГУМИГУМИ ДИСТРИБУТОРИДИСТРИБУТОРИ СЪВЕТИСЪВЕТИ

ВСИЧКО ЗА ГУМИТЕ

Дизайн на протектора. Висша мода при сцеплението.

Michelin 18 V 2010

Значението на протекторната шарка

Замисляли ли сте се някога, че гумите са като модни аксесоари? Те са бижутата, които допълват и подчертават външния вид на Вашия автомобил. От гумите се очаква не само да осигуряват сцепление, теглителна сила и да бъдат елемент на окачването, но също и да изглеждат добре. При проектирането на превозното средство се отделя голямо внимание на шарката на протектора, тъй като тя е един от ключовите фактор за привличане на внимание в шоурума.

За мен всички протектори изглеждат по един и същи начин...!

Почти невъзможно е да са определи дали един протектор е по-добър от друг само по външния му вид. Казано с прости думи, единствената точка на контакт между автомобила и пътната настилка са тези четири каучукови протектора с размер на човешка ръка. Така че, както можете да си представите, те са изключително важни за осигуряването на високи нива на сцепление, способност за спиране, ефективност и безопасност. Особено при неблагоприятни метеорологични условия. Това е една от причините, поради които Michelin е ангажирала екип от 4000 души, посветен на научноизследователската и развойна дейност, чийто бюджет за научни изследвания и развойна дейност е най-големият в сектора на автомобилните гуми.

Tread pattern

Конструкция, материали и шарка на протектора

Дадена гума дължи качествата си на безопасност, удоволствие от шофирането и цената на ползване на своята структура, на материалите, от които е направена и на шарката. Ако структурата е невидима, а каучукът е винаги черен, то шарките са доста видими. Може да ги дешифрираме също, по-точно по 2 ключови характеристики, които отговарят на изключително големите очаквания на водачите:
  • Безопасност (сцепление върху мокър път)
  • Удоволствие от шофирането (поведение на пътя върху суха настилка)

СЦЕПЛЕНИЕ ВЪРХУ МОКЪР ПЪТ

За да можете да разберете ролята на протектора при мокри настилки, е полезно да си го представите като водна помпа. Колкото по-голям е броя на каналите в протектора на вашата гума, толкова повече от водата между контактната повърхност и пътя може да бъде отведена. И след като пътната настилка под протектора е подсушена, той може да осъществи сцепление с нея. За няколко хилядни от секундата шарката събира водата в каналите и я изхвърля извън зоната на контакт. За размер 195/65 R 15, например, тя изхвърля около 15 литра вода в секунда.

Процент на каналите на протектора

  • Колкото той е по-голям, толкова по-добра ще бъде способността на шарката да “събира” водата.

Форма и ориентация

  • Като мрежа за отвеждане, формата на шарките (симетрична, с посока, асиметрична) определя колко бързо те могат да изхвърлят водата от контактното петно.

Ламелизация

  • Ламелизацията представлява тънки прорези по повърхността на гумата, които подобряват сцеплението върху мокри и заледени повърхности. Ръбовете и ламелите спомагат в значителна степен за подсушаване на шосето, играещи своеобразната роля на “стъклочистачка”.

ПОВЕДЕНИЕ НА ПЪТЯ ВЪРХУ СУХА НАСТИЛКА

Твърдостта на шарката е един от ключовите елементи, който спомага за прецизността на шофиране и добрата реактивност.

Тази твърдост на шарката може да се получи от:

Профил на гумата

  • Плосък профил с квадратни рамене придава добра основа на гумата, съответно устойчивост при завоите.

Процент на каналите на протектора

  • Колкото процентът на вдлъбнатините, нарязванията е по-малък, толкова по-голяма е повърхността от каучук към земята, респ. толкова по-добро е сцеплението.

Масивни гумени блокчета

  • Големи и масивни гумени блокчета ограничават мобилността на шарката по широчина.

Самоблокиращи се ламели

  • Ламелите “намаляват“ твърдостта на шарката (ефект косми от четка). За да се преодолее това, може да се прибегне до комплексна триизмерна ламелизация.
При употребата на гумите протектора се износва и това намалява тяхното сцепление на мокро. Така че, е препоръчително да проверявате дълбочината на протектора редовно – най-малко веднъж месечно. Гумите трябва да бъдат сменени, когато протекторът се износи до 1,6 мм. В противен случай те не могат да осигурят необходимото ниво на безопасност и използването им е в нарушение на закона. Износеният протектор може да бъде много опасен, така че гумите трябва да бъдат сменени. Вашият дистрибутор може да ви снабди с манометър за гуми.

ОТКРИЙТЕ ПОДХОДЯЩИТЕ АВТОМОБИЛНИ ГУМИ MICHELIN

Въведете информация за вашия автомобил, размер гума или нужди за шофиране и ние ще ви дадем съвет.

Наскоро прегледани статии

Все още няма преглеждани статии

  • ЛЕК АВТОМОБИЛ
  • SUV - 4X4
  • ВАН – КАРАВАНА
Loader