WHAT CAN CAUSE EXCESSIVE OR UNEVEN TYRE WEAR?

Какво може да причини прекомерно или неравномерно износване на гумите?

Полезни съвети и препоръки за гуми за леки автомобили, SUV автомобили и ванове

Нормално е, с течение на времето, при гумите в експлоатация да се наблюдава прогресивно износване. Но понякога, поради специфичните условия на употреба, гумите могат да проявят необичайно или неравномерно износване, което е възможно да намали продължителността на експлоатационния им живот.  В крайна сметка, някои от причините за неравномерното износване на гумите могат да доведат до отслабване на укрепващата структура на гумата, но преди да настъпи това е възможно да се забележат и други, по-малко очевидни последици, като например увеличаване на разхода на гориво.
Тази статия е посветена на причините, водещи до това прекомерно или неравномерно износване на гумите, как да ги предотвратим и как можем да разберем, че е време да ги сменим.

Причини за износване на гуми

Случай 1: Износване на гумите от външната страна  (по двата ръба) или Заоблено износване 

Износване на гумите от външната страна в двата края

Износване на гумите от външната страна в двата края или протектор, който изглежда заоблен.

Прекомерното износване в двата края на гумата, при което гумата изглежда заоблена, а не плоска, може да означава, че налягането на въздуха в автомобилната гума е по-ниско от предписаното.  При недостатъчно налягане в гумата, натоварването по контактното петно с пътната повърхност е неравномерно. Централната част на контактното петно няма достатъчна опора и натоварването се прехвърля повече към външните краища (наричани още рамене). По-голямото натоварване върху раменете води до по-бързо износване на гумите в двата външни края.

Недостатъчно напомпаната гума е склонна към прекомерно огъване и по време на работа достига по-висока температура от нормалното. Това ускорява износването на каучука и увеличава съпротивлението при търкаляне, което от своя страна увеличава разхода на гориво на автомобила. 

Как да избегнем прекомерното  износване на гумата от външната страна в двата края?

За да предотвратим появата на това необичайно износване, гумата трябва да бъде напомпана до препоръчителното налягане, като се използва надежден манометър, а налягането трябва да се проверява поне веднъж месечно, като гумите трябва да бъдат с температурата на околната среда.

За да разберете какво е препоръчителното налягане, проверете в ръководството за експлоатация на автомобила си или на стикера на колоната на шофьорската врата.

Случай 2: Износване на гумите в средата на протектора.

Износване на гумите в средата на протектора

Износване на гумите в средата на протектора.

Прекомерно износване на гумите в средата на протектора може да означава, че налягането на въздуха в автомобилната гума е по-високо от предписаното

Ако гумата е прекалено напомпана, централната част на протектора поема по-голямата част от натоварването и следователно се износва по-бързо от краищата.

Слабо износване в средата на протектора,  при задните гуми например, може да е показателно за начина на сглобяване на автомобила от производителя, но е важно това да бъде проверено.

Как да избегнете прекомерното износване в средата на протектора?

Проверете налягането в гумите при стайна температура с помощта на надежден манометър. Настройте налягането според препоръките на производителя на автомобила.

За да разберете какво е препоръчителното налягане, проверете в ръководството за експлоатация на автомобила си или на стикера на колоната на шофьорската врата.

Случай 3: Износване на гумите от външната страна, износване от външната страна (само в единия край) или модел на износване на гумите

Износване на гумите от външната или от вътрешната страна

Износване на гумите от външната страна
Износване на гумите от вътрешната страна (в края)

Модел на износване на гумите

Модел на износване на гумите

Прекомерното износване в единия край на гумата или неравномерното износване на гумата може да означава проблем с окачването на автомобила. Този вид износване може да възникне при неправилно центроване или геометрия на наклона на колелото или при лошо състояние на компонентите на окачването, като например втулки или амортисьори.

Примерен избор на центровка или геометрия на наклона на гумите

camber

НАКЛОН

alignment

ЦЕНТРОВКА

Как да коригирате несъосността на окачването?

Уредете геометрията на Вашия автомобил да бъде диагностицирана от професионалист, който ще може да направи съответната настройка на различните ъгли и да замени всички повредени или износени компоненти.
Узнайте повече за геометрията

Как да разберете кога трябва да се смени гумата?

Съществува законово определена минимална дълбочина на протектора на гумите. Остатъчната дълбочина на протекторния рисунък на гумата за леки автомобили, микробуси и превозни средства 4х4 трябва да бъде най-малко 1,6 мм по непрекъснатия слой (пласт), обхващаща централните ¾ от ширината на протектора и по цялата окръжност на гумата.

Гумите подлежат на смяна, когато износването приближи този праг.

Докатоизносването на гумите достигне етапа, при който трябва да смените гумите си

Внимавайте:

  • Водачът е този, който трябва да гарантира, че гумите са в състояние, годно за движение по пътищата.  Използването на гуми, които не са годни за движение по пътищата, може да доведе до санкции за водача.
  • Въпреки това, ако смените гумите си преди достигане на минимално допустимата дълбочина на протектора, Вие увеличавате разходите за експлоатация на автомобила, отпадъците и емисиите на CO2.

За щастие, съществува лесен начин да определите дали е време да смените гумите си.

Индикатор за износване върху гумата

Индикатор за износване на гумите

Индикаторът за износване на гуми представлява издатина с височина от 1.6 мм в основните канали на протектора, предназначени да дадат визуална индикация за степента на износване на протекторния рисунък.

Когато височината на протектора е в една равнина с индикаторите за износване на гумата, това показва, че е време гумите да бъдат сменени.

Възможно е по външните зони (раменете) да няма индикатори за износване на гумата. В този случай, законовото ограничаващо условие е протекторният рисунък на гумата да не бъде изгладен.

Открийте лесно индикаторите за износване на гумите MICHELIN с логото Bibendum

Как да открием индикатора за износване на гумата?

Индикаторите за износване на гумата са разположени по цялата гума (обикновено в основните канали) на различни интервали по цялата окръжност на гумата.

При гумите MICHELIN върху страницата на гумата има малко лого на BIBENDUM, което улеснява откриването на индикаторите за износване на гумите.

Вашите индикатори за износване  показват ли Ви, че е време да смените гумите си?

banner dealer locator

Намерете дистрибутори на гуми близо до Вас за секунди

Търсене по
Адрес, Град или Код
Кола
  • Кола
  • Мотор
Намери ме
Търсене
Използвате уеб браузър, който не се поддържа
Използвате интернет браузър, който не се поддържа от този уебсайт. Това означава, че някои функции може да не работят, както е предвидено. Това може да доведе до странно поведение по време на сърфирането. Използвайте или актуализирайте/ инсталирайте някой от следните браузъри, за да използвате пълноценно този уебсайт