автомобил банер проверка на реглажа на колелата полезни съвети и препоръки

Кога трябва да проверявате реглажа на колелата?

Ако забележите, че автомобилът Ви придърпва силно наляво или надясно, докато пътувате по прав, равен път със слаб страничен вятър, или че гумите Ви се износват ненормално, може да се нуждаете от реглаж на колелата. Следователно трябва да закарате автомобила си при дистрибутор на гуми Michelin или реномиран сервиз, за да проверите реглажа на колелата. Това е проста процедура, която може да изисква леки корекции на регулировките на части на предното и/или задното окачване. Ако колелата на Вашия автомобил не са регулирани правилно, това може да доведе до ненормално износване на гумите.

Имайте предвид, че освен реглаж на колелата можете да срещнете и определението реглаж на окачването.
Винаги проверявайте реглажа на автомобила си, когато:

  • Автомобилът Ви се е блъснал в нещо (напр. бордюр или по-сериозно препятствие по пътя).
  • Забележите, че гумите Ви се износват ненормално или неравномерно.
  • Започнете да срещате проблеми с управлението или при маневриране, като:

         Автомобилът Ви придърпва или занася на една страна.
         Воланът не се връща с лекота обратно след завиване.
         Воланът остава под ъгъл по време на движение по права линия.

  • При покупка на нов комплект гуми, ако искате да Ви служат колкото може по-дълго.
  • При смяна на части от окачването или кормилното управление.

 

Защо е важен реглажът на колелата?

Реглажът на колелата може да се отрази на степента на износване и похабяване, на която издържат гумите. Нормалният реглаж при повечето автомобили има за цел да сведе до минимум износването и похабяването и да осигури максимален комфорт на водача и пътниците. Правилният реглаж на четирите колела ще намали износването на Вашите гуми, ще Ви помогне да удължите живота и подобрите работните им параметри и ще повиши икономиите на гориво.  Той ще подобри също и маневреността и безопасността на шофиране, като ограничи проблемите с управлението и устойчивостта.
 

На какво се дължи разрегулирането на колелата?

Разрегулиране може да се получи при блъскане в бордюр или преминаване през дупка на пътя, както и при по-сериозни ситуации като ПТП, при които геометрията на окачването може да загуби регулировката си. Загуба на реглаж може да се получи и в резултат на износването на частите на окачването или при смяна на такива части. При неправилен реглаж на колелата гумите се износват бързо, особено по ръбовете, като маневрирането с автомобила също може да се влоши. Това означава почти сигурно, че ще трябва да смените гумите по-рано от очакваното.

Реглаж на колелата срещу балансиране на гумите?

Хората често бъркат реглажа на колелата и балансирането на гумите. Това са напълно различни неща. Регулирането на геометрията на колелата или реглаж, както понякога се нарича, представлява регулиране на ъглите на наклон на колелата до стойностите, предписани от производителя на Вашия автомобил. От друга страна, балансирането на колелата/гумите им позволява да се въртят, без да предизвикват нежелана вибрация.

 

Достатъчно е малко разрегулиране, за да възникнат проблеми

Целта на правилния реглаж на колелата е да се осигури оптимална маневреност на автомобила и максимален живот на гумите.

Основните причини да се погрижите за правилен реглаж на колелата са:

  • Той може да Ви спести пари, тъй като по-рядко се налага да сменяте гуми.
  • Гумите Ви издържат по-дълго.
  • Осигурява оптимална маневреност на Вашия автомобил.
  • Автомобилът Ви се движи по-плавно, с по-малко съпротивление при търкаляне на гумите.

 

автомобил публикувано реглаж на колелата малки полезни съвети и препоръки

Колко време отнема реглажът на колелата и колко струва?

Повечето проблеми с реглажа на преден и заден мост могат да бъдат решени за около 30 минути. Използвайте Търсачката на дистрибутори на Michelin, за да намерите най-близкия дистрибутор и да проверите цените за реглаж на колелата. Реглажът на колелата представлява проверка на посоката и ъгъла на регулиране на колелата спрямо спецификациите на производителя на Вашия автомобил. Макар че може да чуете изрази като сходимост, разходимост, положителен или отрицателен страничен наклон, самият реглаж на колелата не е сложен. Всъщност корекцията на реглажа на колелата е много проста операция.

Как се прави реглаж на колелата?

Регулирането на геометрията на колелата включва регулиране на ъглите на наклон на колелата до предписаната сходимост /разходимост и страничен наклон. Трите основни регулировки, които могат да се правят във връзка с реглажа, са на страничния наклон, надлъжния наклон и сходимостта.

автомобил публикувано схема реглажнаколелата страничен наклон полезни съвети и препоръки

Страничен наклон

Страничен наклон е ъгълът на наклон на колелото спрямо вертикала навън, гледано от предницата на автомобила. Ако наклонът на колелото е прекалено голям, износването ще бъде неравномерно.

  • Положителен страничен наклон имаме, когато горната част на колелото е наклонена навън от автомобила. Прекалено големият положителен страничен наклон води до износване на външните ръбове на гумите.
     
  • Отрицателен страничен наклон имаме, когато горната част на колелото е наклонена към автомобила. Прекалено големият отрицателен страничен наклон води до износване на вътрешните ръбове на гумите.

Ъгълът на страничен наклон се проектира и регулира за всеки автомобил, за да се оптимизира поведението на гумите на прав участък и по време на завой. Ако ъглите на страничен наклон на предните колела се различават прекалено силно, автомобилът започва да придърпва на една страна.

автомобил публикувано схема реглажнаколелата сходимост полезни съвети и препоръки

Сходимост

Сходимостта определя посоката, в която са насочени гумите по отношение на централната линия на автомобила. Обикновено сходимостта се изразява като разлика в разстоянието между предната и задната част на колелата на една и съща ос.

Настройките на сходимостта влияят върху характеристиките на маневреност на автомобила и неговата устойчивост по права линия.

  • Положителна сходимост имаме, когато предните части на колелата на една ос са по-близки помежду си от задните им части. Ако положителната сходимост е прекалено голяма, протекторът на гумите ще се износва повече по външните ръбове. Протекторът се износва и във формата на птиче перо, което може да се усети, като прекарате ръка през протектора на гумата.
  • Отрицателна сходимост (разходимост) имаме, когато задните части на колелата на една ос са по-близки помежду си от предните им части. Ако отрицателната сходимост е прекалено голяма, протекторът на гумите ще се износва повече по вътрешните ръбове. Протекторът се износва и във формата на птиче перо, което може да се усети, като прекарате ръка през протектора на гумата.

Балансиране на гуми: какво трябва да знаете?

Какво представлява балансирането на гуми?

  • Понякога при монтажа на гуми разпределението на тежеста в комплекта гума+колело не е идеално равномерно по периметъра на гумата .
  • Едно колело е небалансирано, когато даден участък е по-тежък или по-лек от останалите. Резултатът е подскачане или колебания, които могат да скъсят живота на протектора, да увеличат вибрациите и да предизвикат напрежение в автомобила.
  • Балансирането на гумата компенсира разликите в теглото, за да гарантира, че теглото на гумата е балансирано. Специалистите гумаджии добавят тежести на нужните места за контрабаланс на гумите.
  •  

Кога трябва да балансирате гумите?

  • При смяна на гума
  • При преместване или премахване на балансировъчна тежест
  • При закупуване на нови гуми


Как се балансират колелата

  1. За да балансира едно колело, Вашият механик използва балансировъчна машина, за да определи местата с по-голяма тежест.
  2. След това тежестите се закрепват от външната или вътрешната страна на колелото, за да противодействат на центробежните сили, действащи върху тежките зони при въртенето на колелото.


Съвет?

Когато и да усетите подскачане, колебания или вибрации, побързайте да се консултирате със специалист гумаджия.

Използвате уеб браузър, който не се поддържа
Използвате интернет браузър, който не се поддържа от този уебсайт. Това означава, че някои функции може да не работят, както е предвидено. Това може да доведе до странно поведение по време на сърфирането. Използвайте или актуализирайте/ инсталирайте някой от следните браузъри, за да използвате пълноценно този уебсайт