Какво да правите при спаднала/спукана гума?
Как да разбера, дали спадналата/спукана гума е резултат от пробив в протектора?
Спадналата/спукана гума може да е била пробита. Пробивът може да е възникнал резултат преминаване върху пирон, остър предмет, удар на страницата или изпускащ вентил.
Признаци за пробив в протектора:
● Забавено или трудно управление
● Явно “влачене” на автомобила при бавно движение
● Постоянно придърпване в една посока
● Шум от една от гумите при завиване
● Предупреждение от системата за следене на налягането в гумите
● Вървейки към автомобила забелязвате, че не стои хоризонтално спрямо земната повърхност
● Една от гумите изглежда по-деформирана, докато автомобилът стои неподвижно върху земята
В този случай препоръчваме да смените гумата, (или да поискате някой да Ви я смени) и да покажете спуканата гума на професионалист.
Безопасно ли е да шофирате със спаднала/спукана гума?
Не. Всеки пробив в протектора на гумата , без значение от големината му, трябва да бъде огледан от квалифициран специалист. Не е безопасно да напомпате повредената гума отново, тъй като съществува риск от пръсване на гумата и бързо изпускане на въздух докато се намирате в близост до нея. Шофирането с повредена гума поставя в риск Вас, Вашите пътници и другите участници в движението, тъй като автомобилът може да не се държи добре на пътя и гумата може да се пръсне.
Повреда в страницата на гумата
Незначителните повреди, които не са в близост до раменете или страницата на гумата, често подлежат на отстраняване.
Дребни поправки не могат да бъдат извършвани, ако пробивът или разкъсването се намират до или върху странницата. В такива ситуации, за да сте сигурни, че гумата е използваема, страницата трябва да се ремонтира, , или с други думи - да се извърши основен ремонт, за да се гарантира, че е достатъчно подсилена, докато в същото време е запазила гъвкавостта си. В повечето случаи е неизгодно една такава автомобилна гума да бъде подложена на такъв тип ремонт, а и не са много специалистите, които разполагат с необходимото оборудване.
Поради тази причина може да е за предпочитане да смените гумата си с нова. Ремонтът на автомобилни гуми трябва да се извършва само от компетентни механици. Механикът може да откаже да ремонтира гумите Ви по редица причини, например ако се съмнява, че автомобилът е каран с недостатъчно напомпана гума.
Съществуват редица допълнителни причини, поради които гумата може да не подлежи на ремонт. Ако забележите някое от следните неща, то Вашата гума не подходяща да за ремонт и трябва да бъде подменена:
● Дълбочина на протектора в централните ¾ от ширината на протектора по-малка от 1.6 мм
● Структурна повреда или отслабване на борда, включително вътрешно корозиране, предизвикано от проникването на влага през евентуални прорези.
● Остаряване на каучука
● Множество предходни пробиви
Имам спаднала/спукана гума, която не е пробита, нито повредена
В този случай е възможно да има теч от вентила или джантата или пък да се налага гумите Ви да преминават през по-често техническо обслужване. Не е необичайно с течение на времето гумите да губят известно количество въздух. Като част от редовното обслужване, налягането на въздуха в гумата може да се допълва периодично, при условие че не е спаднало дотолкова, че да причини повреда на гумата.
Препоръчва се налягането на въздуха в гумите да се проверява поне веднъж месечно и преди предприемане на дълги пътувания. Освен това, този контрол позволява да се установи дали има промяна в скоростта на загуба на налягане в гумата, което да изисква допълнителна проверка.
И все пак, ако не се контролира, загубата на налягане в крайна сметка може да доведе до значително недостатъчно вътрешно налягане, което крие редица рискове:
● Недостатъчното вътрешно налягане съкращава живота на протектора, като увеличава скоростта на износване като цяло, но и по-специално по външните ръбове (или раменете) на гумата.
● Също така, недостатъчното вътрешно налягане може да доведе и до прекомерно огъване и прегряване, което не само увеличава скоростта на износване на гумата, но и отслабва нейната структура.
● Недостатъчното вътрешно налягане може да повлияе на управляемостта и показателите, например при интензивно спиране, особено при мокро време.
● Недостатъчното вътрешно налягане увеличава разхода на гориво чрез увеличаване на съпротивлението при търкаляне на гумите, което означава по-чести спирания на бензиностанции и по-високи финансови разходи за гориво.
За да се избегнат тези проблеми е важно да проверявате редовно налягането във вашите гуми, независимо от типа превозно средство, което шофирате.
При кои гуми може да се избегне пробив?
Гумите на Michelin с технология Selfseal® предотвратяват загубата на налягане при пробив на протектора и незабавно запечатват дупки с диаметър по-малък от 6 мм. Това предпазва гумата за ограничен период от време до отремонтирането на пробива.
Гумите MICHELIN ZP се разпознават по логото ZP върху страничната стена. Те имат подсилена страница, за да могат да поддържат натоварването за ограничен период от време в случай на загуба на налягане. С гумата MICHELIN ZP можете да продължите да шофирате, но с максимална скорост от 50 км/ч и при изминаване на не повече от 50 мили, докато намерите търговец, който да ремонтира или смени гумата. При повече от една спукана гума, шофьорът не трябва да продължава да шофира.
Научете повече за шофиране със спаднала/спукана гума.