Намерете дистрибутор

Как да тълкувате показанията на индикатора за износване на протектора?

Монтирането на подходящите за автомобила гуми е от съществено значение за безопасността Ви по време на път. Нещо повече, проверката на изправността на тези гуми представлява важен момент от редовната техническа поддръжка на автомобила, която осигурява безопасно шофиране. Въпреки че при оценката на изправността на гумите трябва да бъдат взимани предвид множество фактори, като признаци за износване и състоянието на страниците, един от най-важните е дълбочината на протектора.

КОНТРОЛЕН СПИСЪК: ОСНОВНИ ПРИЗНАЦИ НА ИЗНОСВАНЕ НА ПРОТЕКТОРА НА АТОМОБИЛНИТЕ ГУМИ

- Дълбочина на протектора под минимално допустимата от закона (1.6 мм за леки автомобили) 
- Видими разкъсвания, пукнатини или прорези в страниците на гумата 
- Петна или промяна на цвета на гумата
- Необичайни издутини или деформирани части на страницата, износване на гумата от външната страна
- Открит или повреден обръч на борда 
- Разслоен протектор или разцепени елементи на гумата  

Какво представлява  индикаторза за износване на гумата?

Индикаторите за износване на гумите  представляват ленти по протежение на протектора, отстоящи на равно разстояние една от друга, които позволяват да се определи до каква степен се е износил протектора на гумата. При гумите на MICHELIN за леки автомобили, индикаторите за износвани се откриват лесно по релефната фигурка на Човечето на Michelin върху протектора. По този начин, при преглед на гумите може лесно да се установи, дали протекторът е прекалено износен.

При новите гуми на Michelin можете да забележите и друг тип иновативни индикатори за износване, като например Wear2Check.

След като гумата се изтрие до нивото на  индикатора за износване, протекторът е достигнал законоустановения праг на износване от 1.6 мм и гумата трябва да бъде сменена. 

Как да проверя дълбочината на протектора на гумата си с помощта на индикатора за износване?

Осигурете си лесен достъп до гумите, като паркирате на равна повърхност на широко, открито място с ограничен трафик, например вкъщи или на паркинг. Изключете двигателя и се уверете, че ръчната спирачка е дръпната.

Намерете  индикаторите за износване на гумите , за да установите дали сте достигнали допустимата от закона дълбочина на протектора. Ако е необходимо, използвайте уред за измерване на дълбочината на протектора, за да проверите точно настоящата дълбочина на протектора. Това е прост инструмент, предназначен за измерване на протектора на автомобилните гуми. Измерете дълбочината на няколко места, по цялата окръжност на гумата, в случай на неравномерно износване. 

Докато го правите, може да се възползвате от възможността да огледате всички гуми за признаците на износване, изброени в контролния списък по-горе - износването на гумите може да бъде под различни форми, включително в центъра и на отделни места.

В допълнение, гумите Ви  трябва да бъдат редовно проверявани от квалифициран механик, който може да прегледа вътрешността им за признаци на повреда и износване, както и да огледа външната им част. [LINK to Dealer Locator]

Вижте статията на тема “как да проверим протектора на гумите”.  

Кога да смените гумите?

Въпреки че идеята да смените гумите си, когато започнат да се износват и преди да достигнат законово-допустимата дълбочина на протектора, може да Ви се струва добра, тази процедура е скъпа, ненужна и може да има отрицателен ефект върху околната среда. Michelin работят по проблема, разработвайки иновативни гуми, които да могат да се използват безопасно възможно най-дълго, до достигане на законоустановения праг на износване на протектора. Благодарение на Техническите показатели,създадени за издръжливост и дълготрайностна MICHELIN, отличната дълготрайност отговаря на високите показатели от първия, до последния километър.

Въпреки това, за да гарантирате в максимална степен безопасността си докато пътувате, както и спазването на изискванията на закона, трябва да смените гумите си веднага, след като достигнат дълбочина на протектора от 1,6 мм.  Ако имате каквито и да било притеснения относно гумите си или се тревожите, че се износват твърде бързо, посетете специализиран сервиз  за цялостен преглед от квалифициран механик  ,колкото е възможно по-скоро. 

Knowing when to replace your tires | Michelin Garage

Knowing when to replace your tires | Michelin Garage

Какви са рисковете при шофиране с износен протектор?

Въпреки че износването на протектора на гумите и намаляването на дълбочината му с течение на времето е нормално явление, редовната им проверка Ви позволява да предотвратите потенциални проблеми, особено ако забележите, че износването е неравномерно или твърде бързо.

Ако протекторът на гумите Ви е твърде плитък, това може да затрудни сцеплението им с пътя и да изложи на риск Вас и останалите участници в движението. Това е особено проблематично в мокро време, когато трябва да поддържате възможно най-добро сцепление с пътя, за да запазите контрол над автомобила и да сведете до минимум рисковете отаквапланинг.

Освен че шофирането е по-трудно, тъй като автомобилът има по-слабо сцепление с пътя, шофирането с гладки гуми, т.е. с дълбочина на протектора под законоустановения минимум от 1,6 мм, е незаконно и подлежи на санкции.

Какви са обичайните причини за преждевременно износване на протектора?

Важно е да не забравяте, че съществуват различни видове износване на протектора на автомобилните гуми в зависимост от причината. Изчерпателен списък на често срещаните причини и различните видове преждевременно износване на протектора на гумата можете да видите по-долу: 

• Недостатъчно напомпани гуми:  неравномерно износване на протектора от външната страна 
• Прекомерно напомпани гуми : преждевременно износване на протектора в централната част 
• Лош реглаж (отклонение в страничния ъгъл) : гумата се износва само от едната страна на протектора, по вътрешното или външното рамо 

При наличие на някое от горните, закарайте автомобила си в близкия автомобилен сервиз  и потърсете професионален съвет.

Какви мерки да предприемете, за да предотвратите износване на протектора и да удължите експлоатационния живот на гумите си?

Всъщност, Вие, като шофьор, разполагате с доста голям контрол върху скоростта на износване на гумите Ви. Поради тази причина, за да сте сигурни, че гумите Ви ще издържат възможно най-дълго  е важно да не забравяте няколко основни фактора.

Един от ключовите елементи е поддържане на правилно налягане в съответствие с товарния индекс и непревишаване на максималната товароносимост на автомобила, препоръчана от производителя, тъй като това може да доведе до ненужно прекомерно натоварване на гумите. Информация относно горното можете да намерите върху капачката на резервоара, на стикер на шофьорската врата, в ръководството на собственика за експлоатация на автомобила или в препоръките на производителя на автомобила.

Когато шофирате, избягвайте рязкото натискане на спирачка или прекалено бързото ускоряване, както и преминаването през препятствия, които могат да увредят гумите Ви, като например дупки по пътя, “легнали полицаи” (гърбици) и бордюри. И не на последно място, редовно да проверявате състоянието на автомобила си, и по-специално - налягането в гумите и сходимостта на колелата.