МОЖЕМ ЛИ ДА КОМБИНИРАМЕ РАЗЛИЧНИ ПО ТИП ГУМИ?
1 - Поставяне на различни гуми на ПРЕДЕН и ЗАДЕН мост
Предните и задните гуми на автомобила се износват различно. Когато си купим нов автомобил или сменим всичките четири гуми наведнъж, гумите на предния двигателен мост се износват по-бързо в сравнение със задните . Ето защо е нормално да има разлика в дълбочината на шарката на протектора на предните и задните гуми. Законът не го забранява, стига да не е достигнат индикатора за износване.
Смяна на две гуми с нови: къде да ги поставим - отпред или отзад?
Гумите с по-дълбок грайфер на задния мост осигуряват по-добра управляемост, сцепление на мокро и отвеждане на водата, като по този начин способстват за избягване на презавиването и загубата на стабилност на автомобила на мокри настилки.
Гумите с по-дълбок грайфер на предния мост могат да подобрят спирането на мокро по права линия и да намалят спирачния път.
Ако се сменят само две гуми, MICHELIN по принцип препоръчват те да бъдат поставени на задния мост, ако механикът по поддръжката не е препоръчал друго или самият потребител не предпочита обратното.
Можем ли да поставим гуми от различна марка на преден и заден мост?
Не съществува закон срещу това. Примерно, можете да поставите гуми MICHELIN на предния мост и друга марка на задния.
Можем ли да поставим гуми с различна шарка на протектора на предния и задния мост?
Разбрахме, че е възможно да поставим гуми с различна марка на задния и на предния мост. Също така е възможно гумите на предния и задния мост да бъдат с еднаква марка, но с различна шарка на протектора.
Можем ли да поставим зимни и летни гуми на предния и задния мост?
Няма законова забрана за това, но експертите на Michelin не го препоръчват. Защо не? Защото пътните и метеорологичните условия карат гумите да се държат по различен начин.
Например, ако поставите летни гуми на предния мост и зимни на задния, гумите ви ще имат добро сцепление и не рискувате завъртане.
От друга страна, през лятото ще се случва тъкмо обратното, летните гуми имат по-добро сцепление на сухо и при зимни зимни гуми, поставени отзад ще има риск от “презавиване”. Презавиването се получава, когато автомобила завива повече, отколкото сте завъртели волана: това не началото на завъртане.
Поради тази причина монтирането на различна двойка сезонни гуми на преден и заден мост е непрепоръчително, но ако това се налага, по-добре поставете летни гуми отпред и четирисезонни или зимни гуми отзад.
2 - Поставяне на различни гуми на един и същ мост
Можем ли да поставим гуми от различна марка, с различен протектор или дълбочина на шарката и за различни сезони на един и същ мост?
По правило, това е забранено по закон.
Дори моделът на гумите на един и същ мост трябва да съвпада. И все пак се допускат изключения, ако това е временно. Като например, в случай че сте спукали гума и шофирате с резервната. В този случай трябва да посетите сервиз възможно най-скоро, за да смените гумата.
Защо това е забранено?
Всичко е свързано с размера. Различните производители на гуми се ориентират към различен диаметър при различните модели гуми. Следователно, при поставянето на различни гуми на един и същ мост, обиколката им може да се разминава, което ще доведе до неизправност в ESP (електронната програма за стабилност), както и в индиректното измерване на налягането на напомпване.
Ако обиколката на лявата и дясната гума не е еднаква, ще се получи разлика в скоростта на въртене и датчикът ще отчете спад в налягането и ще изпрати предупреждение. В допълнение, това може да причини занасяне/придърпване на автомобила в ляво/дясно по-време на движение или да реагира различно на мокър път, в зависимост от това дали завивате на ляво или надясно.
Различни дълбочини на шарката на лява и дясна гума: трябва ли да подменям и двете гуми, ако се е спукала едната?
Ако сте спукали гума, механикът ви ще я поправи, ако това е възможно или ще постави нова гума.
Ако разликата в дълбочината на шарката не е драстична, ще подмени само спуканата гума. В противен случай ще препоръча да смените и двете.
Комбиниране на гуми при 4x4
Въздействие на колелата върху диференциала
При завой, вътрешното колело трябва да се движи по-бавно от външното, защото дължината на двете окръжности не е една и съща. Ето защо функцията на диференциала е при завиване да регулира и да предотвратява движението на двете колела с еднаква скорост.
При автомобилите 4х4, гумите отпред и отзад са проектирани с различна обиколка на търкаляне.
Те са снабдени с диференциал, който управлява разпределението на мощността, предавана към предния и задния мост, в съответствие с тези различни обиколки.
Ако монтирате на своя 4х4 автомобил гуми с обиколка, която не съответства на тази, за която е проектиран първоначално, диференциалът ще се повреди и няма да може да изпълнява регулиращата си функция. Ето защо е от изключително значение да следвате препоръките на производителя за този тип автомобили. Съветваме ви също така да се запознаете с препоръките на производителя на автомобила и ако сте решили да монтирате на предния и задния мост на вашия 4х4 автомобил гуми с различна степен на износване.
Ако се съмнявате, консултирайте се със специалист.