
Ремонт на гуми: подлежи ли на ремонт гумата ми?
Ремонт на гуми: подлежи ли на ремонт гумата ми?
Пукали ли сте скоро гума? Чудите ли се, дали е възможно да се направи ремонт на гумата и как става това? Намерете отговорите в тази статия.
Първото нещо, което трябва да знаете е, че това зависи от местоположението на пробива.
В повечето случаи гумата подлежи на ремонт Освен ако пробивът не е твърде голям, обикновено е възможно гумата да бъде ремонтирана. И все пак, гумата трябва да бъде свалена, за да се провери дали не е нашарена с тъмни линии и/или повредена от шофиране с ниско налягане.
Спукване в тази зона е невъзможно да бъде поправено. Гумата трябва да бъде сменена.
По принцип гумата не подлежи на ремонт, съществува голям риск пробивът да е повредил и отслабил цялостната структура.
С едно изключение:
Ако скоростният индекс, посочен на страницата на гумата не надвишава T индекса, пробивът в страницата може да бъде поправен, ако е по-малък или равен на 3 мм. Над този индекс, не се препоръчва извършване на ремонт на гумата, за да се избегне риск с безопасността.
При спукване на гума, в повечето случаи има една по-малко или повече продължителна фаза на каране със спаднала гума до пълното спиране на автомобила Шри шофирането със спаднала гума или с недостатъчно добре напомпана такава, може да се повреди цялостната ѝ структура (поява на петна, тракане, разместване).
Когато шофирате с гума с ниско налягане или със спукана гума, страницата се смачква.
Това причинява влошаване на състоянието на цялостната структура на гумата, което води до няколко проблема:
- Поява на петна върху гумата: от вътрешната страна на гумата се появяват петна след смачкване поради липса на въздух (ниско налягане).
- Тракане на вътрешния каучук: парченца каучук се загряват и се отчупват.
- Разместване на гумата, която води до пръсването ѝ.
При повреда на каркаса, гумата вече е твърде слаба и не може да бъде поправена, дори ако пробивът е върху шарката.
Съществуват 3 начина за отремонтиране на гума:
- с лепенки PRP, известни още и като лепенки тип “гъба”: най-качественият начин за ремонт на гуми, който се извършва само от професионалист. Механикът демонтира гумата, проверява вътрешността ѝ за повреда, запушва дупката, вкарва PRP от вътрешната страна и го залепя на мястото му, за се получи пълно запечатване.
- С фитил: вкарва се в гумата отвън. Този начин на ремонт на гума не е силно препоръчителен, тъй като не включва проверка на вътрешността на гумата след загуба на налягане или пробив на гумата и преценка на евентуални щети.
- С пластир: процесът е подобен на този, който се използва за ремонт на вътрешна гума на велосипед. Този вид ремонт също не се препоръчва, защото ще уплътни от вътрешната страна, но не и между протектора и вътрешната гума. Следователно ще има риск от проникване на вода и окисляване на (частично металните) слоеве. Ако това се случи, гумата може да се пръсне.
Комплектът за ремонт на гуми обикновено включва спрей за залепване не пробива, с който чрез инжектиране на пяна в гумата се изпълва получения отвор чрез инжектиране в гумата или дрелка за изпълване на отвора отвън.
Michelin не препоръчват този метод за трайно ремонтиране на гуми, тъй като не се прави проверка на вътрешността на гумата, което може да Ви изложи на рисковете, споменати по-горе. IВ случай на пробив на гума, е препоръчително да смените колелото и след това да занесете спуканата гума за преглед при професионалист. Ако не разполагате с резервна гума или тя не може да се използва, обадете се на пътна помощ да закарат автомобила Ви в най-близкия сервиз.
Ако и двата варианта са невъзможни, в краен можете да използвате комплекта за ремонт на гуми . Този начин на ремонт е само временен, за да можете да стигнете до най-близкия сервиз, където да бъде преценено от професионалист дали гумата е ремонтируема или трябва да бъде сменена.
Ефективният ремонт на гуми представлява техническа операция и професионалистите са обучени да го извършват. Те знаят как да прегледат вътрешността на гумата и да определят дали подлежи на ремонт.
След локализиране на точното място на пробива, чуждото тяло се отстранява.
Вътрешността на зоната се почиства и върху засегнатата област се нанася продукт.
В отвора се вкарва така наречената "гъба” в посока отвътре навън.
След това подаващата се навън част се изрязва..
Понякога шофираме с висока скорост. Поради тази причина е важно да ремонтираме гумите правилно, за да гарантираме безопасността си.
Ремонтът на гума е безопасен само ако е направен както трябва. Именно за това важно да бъде извършен от професионалист. Ако след прегледа се установи, че гумата подлежи на ремонт, специалистът ще постави в отвора правилния борд и ще Ви даде гума, която работи толкова добре, колкото и преди спукването.
Ако шофирането със спаднала гума не е причинило повреда, продължителността на живота на гумата остава същия, както ако гумата не е била пробивана.
„Някои гуми са проектирани, за да отговарят на конкретни нужди. Те имат специфични характеристики, които поставят под въпрос тяхната ремонтируемост.
Тези гуми са три вида:
Тези гуми съдържат специална пяна, която приглушава шума на гумата при движение. Този вид се ремонтира по същия начин като стандартна гума. За определени превозни средства някои производители не осигуряват резервна гума, а вместо това избират да поставят по-устойчиви на спукване гуми:
Тези гуми могат да се саморемонтират само, ако са повредени в зоната на протектора. Ако се спукат, отворът се запушва с конструкционна пенопластмаса. Този вид се ремонтира по същия начин като стандартна гума. Ако на пазара се предлагат самозапечатващи се гуми в размерите, посочени от производителя за Вашия автомобил, можете да изберете да ги поставите.
Ако тези гуми се спукат, можете да продължите да шофирате до най-близкия сервиз, без да повредите вътрешността на гумата. При Michelin, гумите “runflat” са обозначени с ZP (нулево налягане) и/или EMT (гума с повишена мобилност). Гумите “Runflat” подлежат на еднократен ремонт.
Трябва да имате предвид, че гумите “runflat “се монтират на конкретна джанта, адаптирана към определена категория превозно средство. Те не могат да се монтират на нормална джанта."