adobestock 414551736

Въртене на гуми: Как и защо да завъртите гумите си?

Полезни съвети и препоръки за гуми за леки автомобили, SUV автомобили и ванове

Казано просто, въртенето на гуми представлява процеса на смяна на позицията на гумите на автомобила. Идеята е да се извлече максимална полза от комплекта автомобилни гуми. Редовното завъртане удължава живота на гумите и подобрява техните характеристики. Важно е да се отбележи, че не всички шофьори разполагат с възможността да въртят автомобилните си гуми, както желаят. Прочетете още, за да научите повече.

Какво представлява въртенето на гуми?

Както споменахме, профилактичното въртене на гуми изисква смяна на позицията на гумите на автомобила - от предна към задна или от едната страна на другата.

Основната причина за ефикасността на процедурата по въртене на гуми се дължи на това, че различните видове гуми се износват с различна скорост. Най-бързо се износват гумите на задвижващия мост поради предаването на енергия, мощността и въртящ момент. Това се отнася както за гумите на автомобилите с предно задвижване, така и за тези със задно. Тъй като повече автомобили са с предно задвижване, предните гуми страдат най-много. При автомобилите със задвижване на задните колела е валидно обратното.

При тези обстоятелства, преместването на задните гуми на мястото на предните може да се окаже много полезно. Това увеличава максимално техния потенциал, тъй като всички гуми да се износват равномерно и издържат по-дълго.

Кога трябва да завъртите гумите си?

Гумите се обслужват периодично в съответствие с моделите на въртене, посочени в ръководството на собственика за експлоатация на автомобила.

Трябва да завъртате гумите на приблизително всеки 8,000 до 10,000 км. За някои от Вас това съвпада с времето за технически преглед на автомобила Ви. Подходящ период за това е и когато сменяте зимните гуми с летни. Или просто, когато сте си купили нови гуми.

Когато сменяте само две гуми, Michelin препоръчва на задната ос да бъдат монтирани новите или най-малко износени гуми за по-добър контрол и сигурност на автомобила.

Този съвет се отнася за автомобили с предно и задно предаване, оборудвани с предни и задни гуми с еднакъв размер. Уверете се, че налягането в гумите е регулирано, така че да отговаря на изискванията на производителя на автомобила или производителя на гумата.

За какво Ви е да въртите гумите?

Използването на въртенето на гумите като профилактика Ви помага да осигурите равномерно износване на гумите си.

Износването на гумите се дължи на различни фактори:

- позицията на двигателя в автомобила: ако той е разположен отпред, вероятно предните гуми ще носят по-голямо тегло от задните. Това означава, че предните Ви гуми ще се износват по-бързо.
- Ако шофирате основно по чакъл или каменист терен, гумите Ви ще се износват по-бързо, отколкото ако шофирате в градски условия или по магистрала.
- При повечето автомобили спирачната сила се прилага предимно върху предните гуми, което води до по-бързото им износване в сравнение със задните.
- Лошата геометрията на колелата е другата причина за ускорено износване.

Ето и още една вероятна причина ... и това е дясното движение! В държавите, в които е прието шофирането в дясната лента, десните завои в по-голямата си част са по-тесни от левите и точно както при лекоатлетите, лявата външна гума изминава по-голямо разстояние, в резултат на което се износва повече от дясната!

Как да въртите гумите си?

На първо място, правилата за въртене на гуми се определят от профила на самите гуми.

sculpture

С асиметричен дизайн, със симетричен дизайн и с насочен дизайн на протектора.

Гумите с насочен и с асиметричен дизайн на протектора могат да се използват само в една посока на движение. Това означава, че те могат да бъдат монтирани само в едно положение. Това положение е обозначено на външната странична стена на гумата със стрелка, а на едната от страниците на този тип гума има надпис "Outside” (външна).

tire rotation

При тези гуми въртенето трябва да става само от едната страна на другата. Лявата предна гума се поставя от същата страна, но отзад. Същото се отнася и за дясната страна.

От друга страна, въртенето на гумите със симетричен дизайн на протектора не се влияят от разположението на колелата. Шарка от лявата и от дясната страна на гумите със симетричен дизайн е една и съща. Те нямат посока на монтаж. Те без проблем могат да се търкалят и в двете посоки. В заключение, гумите със симетричен дизайн могат да се монтират както отляво или отдясно, така и отпред или отзад.

При това положение става ясно, че когато въртим гумите трябва да вземем предвид типа на задвижване на автомобила.

scheme6

СХЕМА НА ПРЕДПОЧИТАНИ МОДЕЛИ НА ВЪРТЕНЕ НА АВТОМОБИЛНИТЕ ГУМИ

Пътнически автомобили и лекотоварни автомобили със задвижване 4х4 и с постоянно задвижване на всички колела - визуализация A: Автомобили със задно и 4х4 задвижване и автомобили с постоянно задвижване на всички колела - визуализация Б: Автомобили с предно задвижване

scheme2

СХЕМА НА АЛТЕРНАТИВНИ МОДЕЛИ НА ВЪРТЕНЕ НА ГУМИ ЗА ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ОТ ВСЯКАКЪВ ТИП

Пътнически автомобили и лекотоварни автомобили със задвижване 4х4 и с постоянно задвижване на всички колела - визуализация A: Автомобили със задно и 4х4 задвижване и автомобили с постоянно задвижване на всички колела - визуализация Б: Автомобили с предно задвижване

scheme4

СХЕМА НА ВЪРТЕНЕ НА ДВЕ АВТОМОБИЛНИ ГУМИ

Пътнически автомобили и лекотоварни автомобили със задвижване 4х4 и с постоянно задвижване на всички колела

(използвайте само, при закупуване на две гуми или гумите за предна ос са с различен размер от гумите за задна ос)

scheme3

ПРИ ДЕМОНТАЖ ОТ КОЛЕЛОТО НА ГУМИ С НАСОЧЕН ДИЗАЙН, СМЯНАТА НА ПОЗИЦИЯТА ИМ НЕ ОПРАВДАНА ОТ ПРАКТИЧЕСКА ГЛЕДНА ТОЧКА

scheme1

СХЕМА НА ВЪРТЕНЕ НА ДВОЙНИ ГУМИ

Въртене на гуми с шипове

Никога не променяйте посоката на търкаляне на гуми с шипове.

Въртенето на позицията на такива гуми става от едната страна на автомобила с преместване от предно към задно колело.

Въртене на гуми: потърсете професионален съвет

Винаги се консултирайте със специалист! Смяната на позицията на Вашите гуми може да бъде извършена професионално. Нещо повече, специалистът ще може да извърши и преглед на гумите за наличие на евентуални повреди. Винаги търсете професионален съвет! Гумите ви могат да бъдат ротирани професионално вместо вас. Нещо повече, техник за гуми ще може да ги инспектира за вас, за да идентифицира евентуални повреди.

map search desktop

Намерете дистрибутори на гуми близо до Вас за секунди

Търсене по
Адрес, Град или Код
Кола
Намери ме
Търсене
Използвате уеб браузър, който не се поддържа
Използвате интернет браузър, който не се поддържа от този уебсайт. Това означава, че някои функции може да не работят, както е предвидено. Това може да доведе до странно поведение по време на сърфирането. Използвайте или актуализирайте/ инсталирайте някой от следните браузъри, за да използвате пълноценно този уебсайт