WHAT IS ROLLING RESISTANCE?

Какво представлява съпротивлението при търкаляне?

Полезни съвети и препоръки за гуми за леки автомобили, SUV автомобили и ванове

Съпротивлението на гумите при търкаляне  (RR) оказва значително влияние върху енергията, от която Вашият автомобил се нуждае, за да се движи . Оттам произтича и пряката връзка с разхода на гориво при автомобилите, задвижвани с двигател с вътрешно горене - около 20% - или  капацитетът на батерията при електрическите автомобили. Дизайнът на гумата може да помогне за намаляването на съпротивлението при търкаляне.

Какво представлява  съпротивлението при търкаляне?

Преди всичко, нека се убедим, че разбираме понятието съпротивление на гумите при търкаляне. Както предполага името му, понятието съпротивление при търкаляне се отнася до усилието, което изпитва автомобилната гума при завъртането си върху дадена повърхност. Основните причини за съпротивлението при търкаляне са деформацията на гумата, челното съпротивлението и триенето със земята.  

Колкото по-високо е съпротивлението при търкаляне, толкова повече енергия е необходима за преодоляването му. Оттук и  значителното влияние на съпротивлението на търкаляне на гумите  върху разхода на гориво (и върху дълготрайността на гумите). 30% увеличение на съпротивлението при търкаляне генерира свръхразход  на гориво между 3 и 5%.

Параметрите, които оказват влияние върху съпротивлението при търкаляне са: налягане на гумите, протектор, диаметър, ширина или материали, използвани при производството на гумите или в тяхната структура. По отношение на налягането в гумите, например, проучвания, проведени по френските пътища (1 ), показват, че повече от 50 % от автомобилите се движат с налягане в гумите от поне 0,3 бара под необходимото. Това води до значително увеличаване на съпротивлението при търкаляне: +6% за налягане от 0,3 бара под нормата и +30% за налягане от 1 бар под нормата. 

Съпротивлението при търкаляне се асоциира със загуба на енергия.

Сцеплението на гумата също е фактор

И все пак, не по-малко необходимо е и съпротивлението. Част от съпротивлението при търкаляне, генерирано при триенето между пътната настилка и гумата, създава сцепна сила, а сцепната сила е от съществено значение за безопасността. Сцепната сила е тази, която е необходима за генериране на движение - тя кара гумата да се търкаля по повърхността, а не да се върти на едно място.

Така, че ние се нуждаем от съпротивлението при търкаляне, но не и от загубата на енергия чрез топлината, която се генерира при него. Възможно ли е една и съща гума да ни осигури едновременно ниско съпротивление при търкаляне И добро сцепление ?

Запознайте се с гумите с ниско съпротивление при търкаляне!

Предназначението на гумите с ниско съпротивление при търкаляне – или още “ LRR” - е да намаляват разсейването на енергия – и по този начин да пестят гориво. Това се постига чрез иновации, прилагани във всички аспекти на гумата:
- Конструкцията на гумата, формата и шарката на протектора: архитектурата на гумата чрез геометрията и естеството на вътрешните слоеве и дизайна на протектора оказват огромно влияние върху степента на деформациите, на които е подложена гумата, а оттам и върху  съпротивлението при търкаляне.
- Теглото на гумата: при една и съща деформация, колкото по-масивен е един обект, толкова повече се нагрява.
- Оптимизирането на каучуковите смеси и различните компоненти, използвани в гумата: основният източник на напредъка, постигнат в намаляването на енергията, поглъщана от гумата.

MICHELIN e.PRIMACY: гумите за лек автомобил с ниско съпротивление на търкаляне

Най-ефективната в своята категория (2) по отношение на съпротивлението при търкаляне, гумата MICHELIN e.PRIMACY съчетава едновременно отлично съпротивление при търкаляне и изключителни спирачни характеристики. Съпротивлението при търкаляне се изразява в 3 предимства: намален разход на гориво, по-малки емисии на CO² и по-голям пробег.
В същото време гумата MICHELIN e.PRIMACY осигурява отлична спирачна ефективност на мокра настилка и то за дълъг период от време. Дори след пробег от 30 000 км тя покрива стандартите, които се очакват от една нова гума. Като цяло само 1% от гумите успяват да съчетаят това ниво на съпротивление при търкаляне (А) с нивото на спиране на мокра настилка (А/В). 

michelin e primacy g1 1421 compositing 20200922 nj

Що се отнася до разхода на гориво, каква е разликата при гумите с ниско съпротивление при търкаляне?

"Разходът на гориво на тази гума се изразява в един пълен резервоар на всеки пет", обяснява Сирил Роже, директор "Наука и иновации" в Michelin. "Този показател е свързан със съпротивлението при търкаляне на гумите. И това никак не е маловажно, като се замислиш какво количество гориво зареждаме в резервоарите си. Така че, правилната гума наистина помага да спестите пари.”

За да бъдем по-конкретни, благодарение на ниското съпротивление на гумите MICHELIN e.PRIMACY , водачите спестяват около 0.21 литра гориво на 100 километра и около 80 евро за целия експлоатационен живот на гумата(3). При електрическите автомобили, капацитетът на батерията се увеличава с приблизително 7% в сравнение с останалите гуми от тази категория - това са 30 км, за прогнозен капацитет от 400 км (4).

Струва ли си да си закупим  гуми с ниско съпротивление при търкаляне?

Не само портфейлът Ви има полза от подобряването на горивната ефективност, дължащо се на гумите с ниско съпротивление при търкаляне. Тези гуми са и стъпка напред към по-екологично шофиране. Когато става въпрос за двигател с вътрешно горене, чрез намаляването на разхода на гориво, намалявате и използването на изкопаеми горива. А при електрическия двигател, по-големият пробег означава по-малък натиск върху електроразпределителната мрежа, която в Европа се захранва на 40% от електроцентрали, изгарящи изкопаеми горива.

Как да разберем какво е съпротивлението при търкаляне на гумата

В Европа, когато купуваме гума, можем да <b>видим класа на нейнотосъпротивление при търкаляне изписано на на етикета</b>. Етикетът дава информация за 3 параметъра: енергийна ефективност на гумата (която Ви дава информация за съпротивлението при търкаляне), сцепление с мокра настилка и външен шум при търкаляне. Считано от 1 май 2021 г, етикетите се актуализират с информация относно класовете от буква А до Е, нова  пиктограма за поведение на сняг/лед и QR код за достъп до европейската база данни EPREL, която съдържа информация за автомобилните гуми  . Разбери повече на как да разчетем европейските етикети за гуми !

Основна правна информация 

(1) данните са събрани по автомагистралите на Франция през 2000 г, по време на кампанията на MICHELIN , проведена под надслов "Fill Up with Air”.

(2) Гумите MICHELIN e·Primacy спадат към категорията Първокачествени летни гуми като гумите от марките CONTINENTAL, GOODYEAR,BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP, и не са предназначени за използване като Оригинално оборудване  (т.е. не са конструирани с цел постигане на конкретни цели на производителите на автомобили), а могат да се закупят от търговците на дребно.
Тест за съпротивление при търкаляне - Тест за съпротивление при търкаляне, проведен на машина от Applus Idiada, по заявка на Michelin, през месец юни (на нова) и през месец август (на изтрита до 2 мм) 2020 г, на размер 205/55 R16 91V, сравняващ MICHELIN e·PRIMACY (нова: 5,58kg/t и износена: 5.13kg/t) с MICHELIN PRIMACY 4 (нова: 7.74kg/t и износена: 6.25kg/t) ; BRIDGESTONE TURANZA T005 (нова: 7.17kg/t и износена: 5.81kg/t);  CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (нова: 6.39Kg/t и износена: 5.49kg/t) ; CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (нова: 8,93kg/t и износена: 6,94kg/t) ; DUNLOP BLURESPONSE (нова: 7,97kg/t и износена: 5.54kg/t) ; GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (нова: 7,01kg/t и износена: 5.38kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (нова: 6,96kg/t и износена: 6.30kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 (нова: 8,79kg/t и износена: 6.97kg/t).

(3) В ново състояние, гумата MICHELIN e·Primacy генерира средно до 2kg/t по-ниско съпротивление при търкаляне в сравнение със своите конкуренти, което се равнява на понижение на разхода на гориво с до 0,21l/100km, еквивалентно на с до 5 g по-малко емисии на C02 при автомобил VW Golf 7 1.5 TSI или с до 7% по-дълъг пробег с едно зареждане на батерията при автомобил VW e.Golf. 
По време на употреба, MICHELIN e·Primacy генерира средно до 1,5kg/t по-ниско съпротивление при търкаляне в сравнение с конкурентите си, което се равнява на понижаване на разходите от пестене на гориво с до 80 евро. Това понижение от своя страна води до 174 кг по-малко емисии на C02. Икономиите от използването на гумите се изчисляват въз основа на средните данни за нови и изтрити до 2 мм гуми, като се отчитат резултатите от представянето на гумата по време на действителния ѝ жизнен цикъл - всички икономии са изчислени на база 35 000km и цена на горивото от 1.46 евро за литър (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 изчислено за държавите в топ 10 по движение на леки автомобили на собствена и чужда територия - https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). Реалните икономии от гориво и понижаването на разходите могат да се различават значително в зависимост от навиците на шофиране, автомобила или налягането на гумите.

(4) Повишен капацитет на батерията на електромобила и намалени емисии на CO2. В ново състояние, гумата MICHELIN e·Primacy генерира средно до 2kg/t по-ниско съпротивление при търкаляне в сравнение със своите конкуренти, което се равнява на понижение на разхода на гориво с до 0,21l/100km, еквивалентно на с до 5 g по-малко емисии на CO2 при автомобил VW Golf 7 1.5 TSI или с до 7% по-дълъг пробег с едно зареждане на батерията при автомобил VW e.Golf.

Кредит

Снимки и видео кредити:
06 снимка / Adobe Stock
Michelin- ATALANTE - Дейвид ШАМБРИАР
Мишлен

Използвате уеб браузър, който не се поддържа
Използвате интернет браузър, който не се поддържа от този уебсайт. Това означава, че някои функции може да не работят, както е предвидено. Това може да доведе до странно поведение по време на сърфирането. Използвайте или актуализирайте/ инсталирайте някой от следните браузъри, за да използвате пълноценно този уебсайт