M+S (Mud and Snow):
Самооценка на производителя, указваща, че работните характеристики са тествани при зимни условия.
3 PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake):
Гумите с тази маркировка са предназначени за заснежени пътища и работните им характеристики са потвърдени чрез нормативно уредени тестове.
(1) Изпитване на ефективността в зимни условия съгласно метода, описан в регламент R117.2
Какво казват европейските нормативни разпоредби относно зимните гуми?
Европейските нормативни разпоредби относно зимните гуми посочват, че „гумите трябва да имат маркировка M+S, ако са гуми за сняг“.
За използване на маркировката M+S не се изискват никакви изпитвания на работните характеристики: това е просто самооценка от страна на производителя. Маркировката не предполага никаква обективна гаранция за работни характеристики.
Зимните гуми с маркировка 3PMSF, обаче, трябва да се преминали нормативно уредени изпитвания, гарантиращи определено ниво на работните характеристики при зимни условия.
В Европа правилата относно използването на сертифицирани зимни гуми (M+S и/или 3PMSF*) са различни в различните страни. В зависимост от страната зимни гуми може да се изискват през определена част от годината или при определени метеорологични/пътни условия. Освен това, законодателството на някои страни изисква минимална дълбочина на протекторите на гумите през зимния сезон.
Вижте по-долу нормативните разпоредби по страни.
Знаехте ли, че...
В Европа скоростният индекс на гумите, сертифицирани за зимни условия (M+S и/или 3PMSF), може да бъде малко по-нисък от този на оригиналните гуми. В такъв случай скоростта на движение трябва да се адаптира така, че да съответства на по-ниския скоростен индекс.
След това вътре в автомобила, на място, лесно видимо за водача, трябва да се залепи стикер с напомняне за намалената максимална скорост.
Кога трябва да сменяте гумите си за зимата?
В България зимните гуми не са задължителни до започването на официално обявения зимен сезон. Въпреки това, те са много по-безопасни за шофиране зимно време. За да знаете кога да сменяте гумите си, за да шофирате спокойно, запомнете това просто правило: „Когато температурата падне под 7°C, време е да монтирате зимни гуми!“ Друг лесен начин да запомните е да монтирате зимните гуми на Хелоуин и да ги сваляте на Великден.
При температури под 7°C експлоатационните показатели на летните гуми вече не са така добри. От октомври до април най-доброто решение е да използвате гуми, сертифицирани за зимата (гуми за сняг или гуми 4 сезона). Тези гуми, предназначени за използване в студено време, улесняват контрола над вашия автомобил върху мокри и заснежени пътища. Зимните гуми ще ви позволят да спирате по-бързо и да усетите по-добро сцепление по време на движение.
А какво е положението при гумите с шипове?
Някои европейски страни имат нормативни разпоредби относно гумите с шипове и може да разрешават употребата им през част от годината. В други страни употребата им изобщо не е разрешена (например в Германия).

Страни с нормативни разпоредби за зимни гуми
Зимните гуми са задължителни в някои европейски страни. На други места зимните гуми са вариант по избор. С оглед на разнообразието от правила относно гумите за сняг в различните страни, ние решихме, че би било полезно да изложим в резюме правилата относно употребата на зимни гуми в най-близките ни европейски съседи.
По страни
Знаехте ли, че...
За да намерите датата на производство на вашите гуми, трябва да погледнете кода на DOT (дирекция „Транспорт“) върху страницата.
* Член 3.1.5 от Директива 92/23 и Регламент R30
**Гума за сняг“: гуми с дизайн на протектора и конструкцията, за които е известно, че осигуряват по-добра управляемост в кал и пресен или топящ се сняг, отколкото обикновените шосейни гуми. Дизайнът на протектора при гумите за сняг обичайно се характеризира с наличието на канали и/или широки ребра с по-голямо разстояние помежду им, отколкото при обикновените шосейни гуми.
