Намерете дистрибутор

Нуждаят ли се електрическите автомобили от зимни гуми?

При избора на гуми винаги трябва да се отчитат спецификите на електрическите превозни средства (EV). Но дали това се отнася и за зимните гуми?  Задължителни ли са зимните гуми за този тип автомобили? Нуждаят ли се електрическите автомобили от специални зимни гуми? Кои са най-добрите зимни гуми за електрически автомобили? Кои гуми на MICHELIN ви гарантират безопасност, екологичност и удобство през зимата докато шофирате своя EV? Вижте по-долу, за да узнаете всички отговори на вашите въпроси за зимните гуми за електрически автомобили.

Каква е разликата между гумите за електрически автомобили и гумите за конвенционални автомобили?

При разработката на EV гуми сме длъжни да вземем предвид разликите между електрическите и конвенционалните автомобили (автомобилите с двигатели с вътрешно горене). В зависимост от вида на автомобила, поведението на шофиране, околната среда и условията на пътя, ефективността на гумата за електрически автомобил може да се различава от тази, предназначена за конвенционален автомобил.

Електромобилите са обременени от тежестта на батерията и поради тази причина се нуждаят от гуми, които могат да носят това допълнително тегло. Докато батерията служи за съхраняване на енергия, именно електрическият двигател е този, който осигурява моменталния въртящ момент... както и тишината!  При електромобилите имате максимално ускорение в мига след подаване на газта и постигате веднага 100% мощност на автомобила. Това означава, че прехвърлянето на тежестта става по-рязко, доста по-интензивно, отколкото при автомобил с двигател с вътрешно горене, което се отразява и върху износването на гумата.

Друг фактор, който налага гумите за електрически автомобили да се различават от гумите за конвенционални автомобили е шума. Без шума на двигателя с вътрешно горене звукът, издаван от гумите върху пътната настилка е много по-забележим при електрическия автомобил. Затова се налага производителите на гуми да създават гуми, които са доста по-безшумни.  По този начин се намалява шума, който може да бъде чут в купето.

Въпреки това съществуват и гуми, които могат да бъдат използвани и при двата вида превозни средства, EV и не-EV.

Нуждаят ли се електрическите автомобили от зимни гуми?

Независимо че между електрическите и конвенционалните автомобили съществуват разлики, необходимостта от зимни гуми е същата и трябва да се обмисли използването им при спад и задържане на температурите под 7 градуса по Целзий. Нещо повече, използването на зимни гуми трябва да се обмисли и предвид  вашата безопасност и тази на вашите пътници, тъй като най-добрите зимни гуми за електрически автомобили запазват гъвкавостта си и са в състояние да скъсят спирачния път повече от двойно.

Ако търсите ефективни зимни гуми, отличен зимен избор за електромобил са вариантите MICHELIN Pilot Alpin 5, MICHELIN Pilot Alpin 5 SUV и MICHELIN Pilot Alpin PA4 . Тези гуми са проектирани и одобрени от производители на първокласни автомобили, като осигуряват дълготраен контрол и сцепление на сняг, мокри и сухи пътища. Проектирани са така, че да осигуряват по-къс спирачен път по зимни пътища, като същевременно намаляват разхода на гориво поради по-ниското съпротивление при търкаляне, осигурявайки Ви повече свобода докато сте зад волана на вашия електромобил . Те също така отчитат повишеното тегло и по-високия въртящ момент на EV и са проектирани така, че да имат висока устойчивост на износване (1) и максимални основни характеристики за безопасност.

Ако шофирате някое от “по-малките” електрически превозни средства, като BMW i3 или Renault Zoé, в случай че се сблъскате с тежки зимни условия, можете да се доверите на MICHELIN Alpin 6  Тя има много добра оценка от някои рецензенти, като например ADAC, и има принос в удостояването на MICHELIN с наградата “Производител на зимни гуми” от Autobild, през 2021 и 2020 г. Тази гума ще ви осигури дълготрайни показатели при спиране и сцепна сила върху сняг (2).

Електрическият автомобил може да се оборудва и с MICHELIN CrossClimate², властелинът в в категорията всесезонни гуми в Европа (3). С MICHELIN CrossClimate² ще спестите време и пари и ще използвате едни и същи гуми през цялата година, за да се движите безопасно навсякъде и при всякакви метеорологични условия. Гумата от второ поколение, MICHELIN CrossClimate², вече е хомологирана за електрически автомобили, задвижвани само с батерия, като Volvo XC40. Предлага се и за Renault Zoé, BMW i3, Volkswagen ID4, а през 2022 г. ще бъде пусната на пазара и за Volkswagen ID3.

Ако се налага да шофирате в по-тежки зимни условия, отличен вариант за вас са гумата MICHELIN X-ICE SNOW или зимната гума с шипове MICHELIN X-ICE NORTH 4. Зимната гума MICHELIN X-Ice North 4 е създадена за максимален контрол върху лед, тъй като технологиите с шипове на тази линия се отличават с подобрени спирачни характеристики и сцепление върху лед, а самата гума  е проектирана за отлично спиране и ускорение върху сняг и по-добро съпротивление при търкаляне в сравнение с предишното поколение гуми (4).  Освен това, благодарение на математическия алгоритъм, използван за определяне на разположението на шиповете върху гумата, правят нивата на шум при използването ѝ благоприятно ниски като за ошипена гума. Все пак, ако нивото на шум и комфортът са от значение за вас, може би по-добър вариант ще бъде да изберете зимна гума без шипове. 

Защо да изберете зимните гуми на MICHELIN за вашия електрически автомобил?

Michelin разработват зимни гуми от най-висок стандарт за всички видове превозни средства. Електрическите превозни средства могат да бъдат по-взискателни към характеристиките на гумите в 3 ключови области: износване, пробег, шум; и Michelin предлагат голям набор от зимни гуми, предназначени да отговорят на тези специфични нужди, като същевременно осигуряват мобилност и безопасност през зимата, осигурявайки по този начин най-добрите зимни гуми на MICHELIN за електрически автомобили.

  • Износване. Известно е, че зимните гуми на Michelin се износват бавно, това важи и за най-новите ни предложения: Семейство MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4, MICHELIN Pilot Alpin 5   Тъй като електрическите превозни средства обикновено са по-тежки, Michelin са помислили и за това, предлагайки доста от размерите на зимните си гуми с възможност за допълнително натоварване.

  • Пробег Вече повече от 3 десетилетия Michelin водят в първенството по технологии за ниско съпротивление при търкаляне.  MICHELIN GreenX, пионерът в областта на енергоспестяващите гуми, е представен през 1992 г. Оттогава Michelin непрекъснато работят за намаляване на съпротивлението при търкаляне в своите гуми.  Това включва и гумата MICHELIN X-Ice Snow, чието съпротивление на търкаляне е понижено с 9% в сравнение с предходното поколение(5).

  • Шум  Шарката на зимните гуми на MICHELIN е “акордирана” за по-нисък шум чрез технологията “Piano”.  MICHELIN X-Ice Snow, MICHELIN X-Ice North 4, MICHELIN Pilot Alpin и MICHELIN Latitude Alpin са изключително тихи.  Това ги прави идеален избор за използване при електрически превозни средства.

В обобщение може да се каже, че в момента Michelin разполагат със силно портфолио от зимни гуми, което отговаря на съвременните нужди на електромобилите и потребителите. 

Как да изберем правилните гуми за електрически автомобил?

Да избереш най-добрите зимни за електрически автомобил не е по-различно от това да избираш зимни гуми за конвенционален автомобил.  Трябва да се вземат предвид показателите на гумата на сняг и лед (т.е. сцепна сила, спиране), наличността на гумите, гаранцията на гумите, цената и т.н. Ако избирате зимни гуми за електрически автомобил, обаче, трябва да отчетете и: пробег, тегло, въртящ момент и шум, както вече споменахме по-горе. 

Ако сте водач на електрическо превозно средство, тогава чудесен вариант за вас е изборът на някоя от зимните гуми за електрически автомобили на MICHELIN с най-добро съпротивление при търкаляне. Електрическите автомобили са по-тежки от конвенционалните, което означава, че ще трябва да изберете гума, която може безопасно да понесе допълнителния товар на автомобила.  Можете да намерите тази информация в ръководството на собственика на автомобила или на стикера с информация за гумите, който се намира на шофьорската врата. Освен това електрическите превозни средства обикновено имат по-висок въртящ момент, по-голяма сила на ускорение, отколкото конвенционалните превозни средства, което може да доведе и до по-бързо износване на гумите ви. Ако искате да се наслаждавате на зимните си гуми в продължение на много сезони, тогава изберете някой от зимните варианти на Michelin, които ще осигурят на вашия електромобил дълготрайни показатели.  

Автомобилните гуми оказват значително влияние върху поведението на автомобила, ето защо е важно да разполагате с най-добрите гуми за електрически автомобили.  Шофирането през зимата крие опасности, независимо от това какъв автомобил управлявате, затова е необходимо да изберете първокласна зимна гума, която осигурява отлични зимни работни показатели, безопасност и мобилност. Зимните гуми са проектирани така, че да показват по-добри резултати при широк спектър от зимни условия, като мокри пътища, кал, сняг и лед. Освен това, те осигуряват на вашия автомобил по-добро сцепление и ефективност при тези условия и се отличават с по-къс спирачен път за по-голяма безопасност. В заключение, подходящите зимни гуми за електрическо превозно средство могат да бъдат същите като тези за конвенционално превозно средство. 

Как да защитя моите гуми за електрически автомобил?

Както и при всички останали гуми, начините да предпазите гумите си за електрически автомобил и по този начин да оптимизирате техния експлоатационен живот са два: поддръжка и стил на шофиране.

Поддръжката на гумите за електромобил включва следене на налягането, геометрията на колелата и износването.

Друг значим фактор, който влияе върху средното разстояние, което може да измине електрическия автомобил в налягането на вашите зимни гуми. Шофирането с недостатъчно напомпаните зимни гуми води до ненужно високо потребление на електроенергия, тъй като те се нуждаят от повече енергия, за да се въртят. Да не говорим, че неправилно напомпаните зимни гуми могат да доведат и до преждевременно износване. Трябва да знаете, че производителите поставят стикер в автомобилите, на който е обозначено препоръчителното налягане за конкретния размер автомобилни гуми. Също така са дадени препоръки относно проверката на налягането в зависимост от това дали автомобилът е натоварен или не.

Все по-често в наши дни, и то не без основание, чуваме израза природосъобразно шофиране.  Предвид поставените цели за енергийна ефективност, правилният стил на шофиране не само увеличава максимално пробега на електрическия автомобил, но и оптимизира качеството и ефективността на гумите за тях.

От това може да се направи заключението, че стилът на шофиране е особено важен. Ускорявайте умерено и спирайте плавно и регенеративно. Взимайте завоите внимателно. Това е най-добрият начин да удължите пробега на Вашия електрически автомобил, изминаван с едно зареждане на батерията, както и на живота на неговите гуми. "

Съществуват ли препоръки за шофиране през зимата с електрическо превозно средство?

Първото нещо, което трябва да вземете предвид, е, че електромобилите обикновено са по-тежки от обикновените превозни средства заради батериите. При движение по един и същ път и с едни и същи гуми, често по-тежкият автомобил ще има нужда от повече време, за да намали скоростта. Това е особено вярно, когато се движите по зимни пътища, които вероятно ще са покрити с лед и сняг. Водачите на електрически превозни средства трябва да шофират на по-голяма дистанция от автомобилите пред тях и да си осигурят по-дълъг път и повече време за спиране. Разбира се, ако шофирате с някои от най-добрите зимни гуми за електрически автомобили, като например гумите MICHELIN® X-Ice SNOW, които са проектирани да осигуряват по-къс спирачен път, може да е от полза.

Освен това, електрическите превозни средства се характеризират с по-висок въртящ момент, което лесно може да доведе до буксуване. Плавното ускоряване и внимателното въртене на волана ще ви помогнат да държите автомобила под контрол. Агресивните движения ще увеличат вероятността от поднасяне на гумите. За да поддържате или дори да повишите увереността си, когато шофирате електромобил през зимата, трябва да се упражнявате и да овладеете плавното ускоряване и управление.

В повечето случаи електрическите автомобили имат различни възможности за рекуперативно (регенеративно) спиране. Когато отпускате педала на газта, автомобилът намалява скоростта по-бързо и се генерира енергия, която зарежда бордовата батерия по-бързо, или да забавите по-плавно и батерията да не се зарежда толкова бързо. При избор на по-агресивен режим на регенериране, той действа подобно на спирачките. Когато пътят е хлъзгав, прекалено рязкото забавяне може да доведе до загуба на контрол. Това е особено важно да се има предвид, когато завивате или рязко променяте посоката . Винаги трябва да намалявате скоростта постепенно и да го правите, докато шофирате на права отсечка.  За повече информация относно спиране на завой, моля прочетете и разгледайте нашите полезни съвети за безопасно шофиране през зимата .

Центрове за ремонт и обслужване на зимни гуми за електрически автомобили

Препоръчваме да се свържете с вашия дистрибутор на гуми, за да се уверите, че разполага с механици, които са експерти в областта на електромобилите и са снабдени с подходящото оборудване. Всеки дистрибутор на Michelin или търговския обект, от който сте закупили своя електромобил, са подходящи подходящи варианти.

Проблем със спукана гума? Въпреки че смяната на гуми в домашни условия е технически възможен вариант, много по-лесно, безопасно и доста по-бързо е да се доверите на способностите на квалифициран механик. Все пак е добре да сте сигурни, че пътувате с подходящото аварийно оборудване. 

Legal mentions

Правна информация: 

(1) Външни изпитвания, проведени от DEKRA Test Center по искане на Michelin, с автомобил VW Golf VII през март и април 2018 г на размер 225/40 R18  с CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 и Nokian WRA4 и външни тестове, проведени от DEKRA Test Center по искане на Michelin, с автомобил VW Passat през февруари и март 2019 г с размер 235/45R18  с CONTINENTAL WinterContact TS850P и CONTINENTAL WinterContact TS860S. Изпитвания за съпротивление при търкаляне, проведени през 2018 г от TÜV SUD на размер 225/40 R18 92V XL, за сравнение на Pilot Alpin 5 и Pilot Alpin 4 и извършени вътрешно от Michelin върху Pilot Alpin 5 съгласно Правило № 117 на ИКЕ на ООН.


(2) Спирачни тестове на сняг и мокро, възложени от Michelin и проведени от TÜV SÜD Product Service в периода  декември 2017 г. и януари 2018 г. на размер 205/55 R16 91H  с автомобил Volkswagen Golf 7, сравняващи MICHELIN Alpin 6 и MICHELIN Alpin 5 в ново и износено състояние; Износено състояние означава, че каучукът на протектора е премахнат (изтрит) чрез машина до дълбочината на индикатора за износване съгласно Правило № 30 на ИКЕ на ООН. Спазвайте местното законодателство за зимни гуми при всички случаи.

 

(3) Балансирани експлоатационни характеристики - Балансирани експлоатационни характеристики, доказани чрез изпитвания, проведени през 2020 и 2021 г за спиране на сухи настилки, спиране на мокри настилки в ново и износено състояние, спиране върху сняг в ново и износено състояние, съпротивление при търкаляне, дълготрайност- виж данните от изпитванията във важна правна информация подточки a, b, c, d, e, f - MICHELIN CrossClimate² е първа в 6 категории от общо 9.
(а)- Тест за спиране върху сняг - Изпитвания за спиране върху сняг, проведени от TÜV SÜD Product Service по заявка на Michelin, при скорост на изпитване между 30 и 10 км/ч, през месец февруари 2021 (с нова и с изтрита на машина до 2 мм гума), на гума с размери 205/55 R16 94V XL, монтирани на VW Golf 7, сравняващи MICHELIN CrossClimate² (нова: 100%-износена: 100%) спрямо MICHELIN CrossClimate+ (нова: 95%-износена: 88,1%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (нова: 92,4%-износена: 70,9%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (нова: 99,5%-износена: 96,4%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (нова: 97,6%-износена: 94,1%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (нова: 81,9%-износена: 77,0%).(b) - Тест за сцепна сила върху сняг - Изпитвания за сцепна сила върху сняг, проведени от TÜV SÜD Product Service по заявка на Michelin, през месец февруари 2021 (с нова и с изтрита на машина до 2 мм гума), на гума с размери 205/55 R16 94V XL, монтирани на VW Golf 7, сравняващи MICHELIN CrossClimate² (нова: 100%-износена: 100%) спрямо MICHELIN CrossClimate+ (нова: 95,1%-износена: 87,5%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (нова: 84,6%-износена: 65,2%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (нова: 95,6%-износена: 91,9%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (нова: 94,6%-износена: 90,6%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (нова: 72,0%-износена: 54,2%).
(с) - Тест за спиране върху мокра настилка - Изпитвания за спиране върху мокра настилка, проведени от TÜV SÜD Product Service по заявка на Michelin, при скорост на изпитване между 80 и 20 км/ч, през периода октомври 2020 г - април 2021 г (под износена се има предвид изтрита на машина до дълбочината на индикатора за износване на протектора съгласно европейски Регламент: Европейско правило за индикатора на износване на протектора ECE R30r03f), на гума с размери 205/55 R16 94V XL, монтирана на VW Golf 7, сравняващи MICHELIN CrossClimate² (нова: 100%-износена: 100%) спрямо MICHELIN CrossClimate+ (нова: 98,2%-износена: 101,1%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (нова: 103,2%-износена: 99,5%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (нова: 94,9%-износена: 96,1%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (нова: 95%-износена: 93,5%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (нова: 96,7%-износена: 89%).

(d)- Тест за спиране върху суха настилка - Изпитвания за спиране върху суха настилка, проведени от TÜV SÜD Product Service по заявка на Michelin, при скорост на изпитване между 100 и 0 км/ч, през месец февруари 2021 г на гуми с размери 205/55 R16 94V XL, монтирани на VW Golf 7, сравняващи MICHELIN CrossClimate² (100%) спрямо MICHELIN CrossClimate+ (96,2%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4%).​​
(е) - Тест за пробег - Изпитване за пробег, проведено от DEKRA TEST CENTER, по заявка на Michelin, през месец декември 2020 г, на гума с размер 205/55 R16 94V XL, монтирани на VW Golf 7, сравняващо MICHELIN CrossClimate² (100%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%) и GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Тест за дълъг пробег при средна реална употреба (D50) с пробег от 14 460 км и прогнозна дълготрайност при 1,6 мм.
(f) - Съпротивление при търкаляне - Изпитвания за измерване на съпротивлението при търкаляне, проведено на машина от Applus Idiada, по заявка на Michelin, през месец август 2020 г, на гуми с размер 205/55 R16 94V XL, сравняващи MICHELIN CrossClimate² (7,30 kg/t) спрямо MICHELIN CrossClimate+ (8,20 кг/т) Природосъобразното шофиране зависи значително от навиците на шофиране, автомобила или налягането на напомпване на гумите.
Резултатите могат да варират в зависимост от метеорологичните условия и вида на пътищата.

 

(4) Въз основа на данните от вътрешните проучвания на Michelin, проведени в Технологичен център “Ладу” (Клермон-Феран),  в периода между август 2016 г и ноември 2017 г, на гуми с размер 205/55R16 X-Ice North 3 и 205/55R16 X-Ice North 4

(5) с 9% по-ниско съпротивление при търкаляне въз основа на вътрешните проучвания, проведени в Технологичен център “Ладу” (Клермон-Феран, Франция), в периода между август 2019 г и януари 2020 г, сравняваше гумите MICHELIN X-Ice SNOW с MICHELIN X-ICE Xi3 при размер 195/65R15 по метода на ISO 28580 при скорост от 50 mi/h (80km/h).